Dzisiejszy post może się wydawać nie związany z tematem bloga, w końcu nie jest to blog motoryzacyjny. Ale zapewniam Was, że piszę ten post przede wszystkim ze względu na środowisko + komfort posiadania takiego auta, a temat ekologii jak najbardziej chciałabym na moim blogu poruszać, bo uważam, że jest to ważny temat w tych czasach. Jeśli rozglądacie się za jakimś autem lub planujecie zakup auta w przyszłości to może weźmiecie pod uwagę również jakąś hybrydę. Choć wpis był zaplanowany na koniec lutego a pojawia się pod koniec marca to mam nadzieję, że i tak chętnie go przeczytacie, bo byłyście chętne, aby dowiedzieć się więcej o tym jak sprawuje się takie autko :)
Toyota Corolla TS Kombi
Na początek chciałabym
Jako kobieta nie mogę pominąć również kwestii wyglądu zewnętrznego i wewnętrznego ;) Według mnie to auto łączy w sobie nowoczesność, lekko zadziorny wygląd i elegancję. Zadziornego charakteru na pewno dodaje mu wygląd z przodu oraz sportowa stylistyka siedzeń. Jedynym chyba największym minusem tego auta jest manualne ustawianie siedzeń i brak zapamiętania ułożenia ich. Przy sytuacji, gdy z auta korzystają dwie osoby potrafi być to dosyć irytujące, zwłaszcza, gdy inne rzeczy zostały dobrze przemyślane, nie wiem czemu tutaj ten element pominęli.
Kwestia pojemności - my jesteśmy bardzo zadowoleni z pojemności tego auta. Można wszędzie dobrze upakować bagaże. Wybierając te auto mieliśmy na uwadze, że wracając z roku akademickiego na wakacje do domu rodzinnego będziemy musieli zapakować cały swój dobytek zbierany przez rok ;) A zwłaszcza moje wszystkie ciuchy, kwiatki i kosmetyki. I nie ma kompletnie problemu z tym, żeby się pomieścić, uwierzcie mi :)
Bezpieczeństwo
Corolla posiada wiele zabezpieczeń, które pozwalają na bezpieczną jazdę w trasie i w mieście. Pierwszym jaki wymienię jest moim zdaniem bardzo ważne i już nie raz nam się przydało układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (działające nawet w nocy). Chodzi w tym o to, że, gdy ktoś lub jakieś zwierzę nam wybiegnie przed maskę lub jakaś inna przeszkoda pojawi się na naszej drodze to auto samo hamuje. Te hamowanie przydaje się też w parze z czujnikami i kamerką np. wyjeżdżając z parkingu tyłem nie zawsze widzimy co się dzieje za nami, często auta stojące po bokach zasłaniają nam widok na ulice, na którą chcemy wjechać. Kamera cofania łapie samochody, które są blisko a czujniki łapią nawet trochę dalsze samochody, co pozwala nam na bezpieczne wykonanie manewru. Jeśli jadący pojazd jest za blisko (ale go nadal nie widzimy) a my ruszymy z zamiarem wyjechania to auto zahamuje. Co ważne jak napisałam wyżej system ten działa też w nocy, a nie raz już spotkałam się z sytuacją, gdzie niestety nie było w ogóle widać osoby stojącej przy pasach lub idącej poboczem, która ubrana jest na czarno.
Kolejnym elementem bezpieczeństwa jest asystent utrzymania pasa ruchu, który polega na tym, że jeśli będziemy zjeżdżać z pasa bez kierunkowskazu to na kierownicy poczujemy lekki opór polegający na automatycznej korekcie toru jazdy oraz usłyszymy alert dźwiękowy.
Aktywna kontrola pasa ruchu to kolejny element bezpieczeństwa, pomagający w sytuacji, gdy za szybko zbliżamy się do samochodu przed nami - wtedy samochód zwalnia utrzymując odpowiednią odległość.
Poza tym:
- Aktywny tempomat - ustawiasz sobie prędkość a przed tobą jedzie samochód 30 km wolniej, twoje auto zwalnia zachowując bezpieczny odstęp, a gdy go wyprzedzisz samochód jedzie dalej tyle ile było ustawione. Funkcja jest też przydatna w staniu w korku. Nie musisz co chwile hamować i dodawać gazu. Samochód sam hamuje przed autem z przodu i jedzie wtedy kiedy reszta rusza.
- eCall - system powiadamiania ratunkowego. Nad kierowcą a dokładnie między środkowymi światłami znajduje się przycisk (przed niechcianym wciśnięciem chroni go klapka), który po wciśnięciu wysyła sygnał ratunkowy i możecie też połączyć się ze 112 i wezwać pomoc
- Automatyczne światła drogowe - zadbanie też o komfort jazdy innych kierowców. Gdy mamy włączone długie światła i zapomnimy je wyłączyć - system sam przełącza je na światła mijania tak by nie razić kierowcy którego mijamy, ale jednocześnie oświetlić pobocze z drugiej strony.
- Head-Up Display to kolejny świetny element bezpieczeństwa moim zdaniem. Nie trzeba odrywać wzroku od drogi,by spojrzeć na to jaką prędkością jedziemy. Dodatkowo wyświetlane są tam też znaki drogowe, które są czytane przez system, a więc mamy takie małe przypomnienie ile powinniśmy jechać :)
- Inteligentny system automatycznego parkowania, który może się komuś przydać, bo znajduje on miejsca do zaparkowania i sam tam parkuje tyłem lub równolegle. Jednak mi nie do końca ten system przypadł do gustu, wolę mieć pełną kontrolę nad tym jak i gdzie parkuję.
Czym jest hybryda?
Samochód hybrydowy działa na połączeniu silnika spalinowego, elektrycznego i akumulatora hybrydowego. Nie będę się zagłębiała w dokładne działanie, ale z grubsza chodzi o to, że hybrydy nie trzeba ładować. Silnik elektryczny zyskuje energię podczas hamowania, a jej nadwyżkę kumuluje w akumulatorze. Dlatego najlepiej hamować przez dłuższy odcinek lżej i płynnie niż przez krótki odcinek poprzez nagłe i dynamiczne hamowanie. Jeśli się stoi, parkuje lub jedzie powoli to samochód korzysta tylko z silnika elektrycznego, więc nie emituje spalin i jest bardzo cichy.
Biorąc pod uwagę samą jazdę w trasie - lepiej jechać niezbyt dynamicznie, w miarę możliwości stałą prędkością. Jeśli jedzie się płynnie to spalanie może wynieść na trasie nawet 4,5 l/100km. Możecie pomyśleć, że auto hybrydowe nie ma kopa, ale zapewniam, że jak trzeba to ma kopnięcie :) Rozpędza się w ok. 8 sekund do 100 km/h.
Samochód ogólnie jeździ bardzo cicho (przy płynnej i wolnej jeździe), a jak jedzie na silniku elektrycznym to już w ogóle jakby się siedziało w domu. Trzeba jednak przy tym uważać, bo nie raz były takie sytuacje, gdy parkowaliśmy lub jechaliśmy po parkingu pod galerią handlową to ludzie po prostu nie słyszeli auta i szli środkiem - dlatego trzeba być ostrożnym pod tym względem., bo ludzie chyba są przyzwyczajeni, że słyszy się jak podjeżdża auto.
Bateria w Corolli to bateria niklowo-wodorkowa (Ni-MH). Częściej spotykamy raczej baterie litowo-jonowe (Li-ion). Takie same jak u nas w telefonie czy w trolejbusach. Li-ion są lżejsze niż Ni-MH i zawierają więcej energii. Zatem dlaczego w tym aucie hybrydowym są baterie (nieznacznie) cięższe i zawierające trochę mniej energii? Baterie Niklowo-wodorkowe są bezpieczniejsze w użytkowaniu między innymi ze względu na swoją większą odporność na wysokie i niskie temperatury i na zabezpieczenie w przypadku przeładowania. Ich produkcja jest też tańsza niż Li-ion, co przekłada się na końcową cenę auta. Nie zawierają też toksycznych związków kadmu czy rtęci. Ponadto bateria Ni-MH ma dłuższą żywotność niż "konkurencyjne" akumulatory, a materiały, z których wykonana jest ta bateria są bardziej przyjazne środowisku niż w innych bateriach. Ogólnie recykling wszystkich baterii to wyjątkowo ciężka sprawa, ale ze względu na brak najbardziej szkodliwych substancji takich jak wspomniany kadm, rtęć, ołów czy lit sprawiają, że te baterie Ni-MH są bezpieczniejsze dla środowiska. Zawierają one przede wszystkim wodór i metale takie jak nikiel, żelazo, chrom, tytan. Wiadomo jednak, że nigdy nie warto kłaść spraw recyklingu ponad nasze zdrowie i bezpieczeństwo, ale tutaj mamy połączenie bezpieczeństwa w użytkowaniu i bezpieczeństwa po zużyciu jak i w trakcie produkcji takiej baterii.
Ekologia i ekonomia
O ekologicznej jeździe już trochę napisałam wyżej. Wiadomo już, że jak się postaramy to samochód może spalać 4,5 l/ 100 km, ale średnio przy naszej różnorodnej jeździe osiąga 5.0-5.4 l /100 km. Dzięki aplikacji w telefonie połączonej z autem wiemy, że do tej pory przejechaliśmy 67% czasu na silniku elektrycznym! To jest moim zdaniem najlepiej ukazana oszczędność na paliwie (średnio jest to 50-80% czasu jazdy na elektrycznym silniku). Oprócz oszczędności na paliwie, na czym jeszcze można zaoszczędzić? Zdecydowanie hybrydowe auta są droższe niż spalinowe, ale też jeśli zdecydujecie się sprzedać auto hybrydowe po kilku latach na pewno nie stracicie na nim dużo. Dodatkowo naprawy są raczej rzadkością w hybrydach - są mniej zawodne w porównaniu do spalinowych. A porównując emisję CO2: 2.0 hybryda Toyota Corolla - 106-127 g/km a taki sam model silnik 1.2 benzyna 138-165 g/km. Na dłuższą metę jest różnica, prawda?
Jak najlepiej wykorzystać napęd hybrydowy?
- włączony tryb ECO ustawia delikatniejszą reakcję na pedał gazu, a więc im mniej dynamiczna jazda - tym więcej oszczędności
- delikatnie dodawać gazu i delikatnie hamować
- jazda równomierna prędkością na trasie
- nieprawidłowe ciśnienie w oponach może zwiększyć zużycie paliwa o 2%
Oczywiście nie tylko Toyota ma auta hybrydowe, ostatnio widziałam, że nawet jest przesłodki miejski Fiat 500 w wersji hybrydowej! Ten maluszek to już w ogóle mało pali, bo aż ... 3,9 l/ 100 km, normalnie jak nic ;) A emisja CO2 to 88 g/km!
Muszę jeszcze dodać, że ten post nie ma na celu stwierdzenia, że tylko auta hybrydowe są słuszne i tylko takie powinno się kupować. Zależy na czym komu zależy ;) Są osoby dbające mocno o środowisko, które wolą jeździć autobusem czy rowerem co jest niepodważalnie bardziej eko. Są też osoby (takie jak ja), które redukują zły wpływ na środowisko w tym co mogę i co nie wpłynie mocno na zmarnowanie czasu czy wygody, na której mi zależy. Wymieniłam plastikowe butelki wody na szklany dzbanek na wodę z kranu, na zakupy zabieram torby wielokrotnego użytku, staram się nie marnować żywności. Oczywiście środowisko nie poprawi się w dzień kupienia tego auta, a nawet po miesiącu używania go. Trzeba na to wiele lat i wiele chętnych na zmienienie swoich nawyków, aby coś ruszyło w lepszym kierunku.
Co myślicie o takich autach? Koniecznie dajcie znać czy staracie się dbać o środowisko :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz